*
Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Gönderen Konu: Milletvekili Melike Basmacı Engelli ve Yaşlı Maaşlarını Sordu  (Okunma sayısı 1501 defa)

Çevrimdışı melleseferi

  • Yönetici
  • Kahraman Üye
  • *****
  • İleti: 5485
Milletvekili Melike Basmacı Engelli ve Yaşlı Maaşlarını Sordu



CHP Milletvekili Melike Basmacı, evde bakım hizmeti alan engelli ve yaşlı vatandaşların, asgari ücretin artışından dolayı maaş kaybına uğrayıp, uğramadıklarını Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na sordu.

Basmacı, Evde bakım hizmeti alanlara verilen ücretlerin, diğer aile bireylerine göre belirlenmesinin, akrabalara olan bağımlılığını da artırdığını dile getirdi. Basmacı, sorusunda, Bakanlıkça, 2015 yılında kaç yaşlı ve engellinin maaşının kesildiğini de sordu. Engelli ve Yaşlı maaşlarının belirlenmesi sırasında, “engelli ve yaşlının kendi öz gelirine” göre maaşlarının belirlenmesini isteyen CHP Milletvekili Melike Basmacı, “Engelli veya yaşlıların maaş alabilmeleri için niçin aile fertlerinin toplam gelirleri birey sayısına bölünmektedir?” diye sordu. CHP Denizli Milletvekili Melike Basmacı’nın Engelli ve Yaşlı vatandaşlarımız için Bakanlığa sorduğu soruları ve Bakanlık tarafından verilen cevaplar şöyle: T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI (Basın ve Halkla. İlişkiler Müşavirliği) Sayın Melike BASMACI Bilgi Edinme başvurunuz. Bakanlığımıza intikal eden ilgi başvuru incelenmiş olup bilgi edinme talebinize ilişkin sorular ve cevaplar aşağıda yer almaktadır;

Soru 1: 2013 yılında yapılan değişiklikler ile "gelir testi ölçümü niçin engelli veya yaşlının kendi öz gelirine bakılarak tespit edilmemektedir? Engelli veya yaşlıların maaş alabilmeleri için niçin aile fertlerinin toplam gelirleri birey sayısına bölünmektedir? Bu durum engellilerin akrabalarına bağımlılığını daha da arttırarak bağımsız yaşam hakkını ihlal sayılmaz mı?

Cevap 1: Hanedeki bireylerin gelir ve orak harcamaları hane içerisindeki ortak yoksulluk durumunu ve bu durumun, yardım başvurusunda bulunan kişinin muhtaçlık haline yansımalarını etkilemektedir. Refahın hanede paylaşılan bir durum olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Sadece kişisel değerlendirmelerin yapıldığı ve hane refahının göz ardı edildiği durumlarda, Kamu oyunu rahatsız eden haksız uygulamalar ortaya çıkacak, varlıklı hanelere haksız ve/veya mükerrer yardım yapılması söz konusu olabilecektir. Bakıma ihtiyacı olan engellilerin evde bakımına destek için yapılacak sosyal yardımların, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu. kapsamındaki diğer sosyal yardımlarda benimsenmiş olan hane yaklaşımına uyumlu hale getirilmesi ve refah kavramının hane içerisinde paylaşılan bir unsur olduğu hususundan yola çıkılarak 2014 Şubat ayında mevzuat değişikliğine gidilmiştir, Hane yaklaşımında atalarında akrabalık bağlı bulunan ve engelli ile birlikte aynı hanede yaşayan kişilerin gelirleri toplanmak suretiyle kişi başı gelir hesaplanmakta olup, kişi başına düşen gelirin asgari ücretin 2/3 ünün altında olması halinde bakıma ihtiyacı olan engellilerin evde bakımına destek için sosyal yardım yapılmaktadır. 31 Aralık 2015 tarihli ve 29579 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Asgari. Ücret Tespit Komisyonu Karan ile belirlenen asgari ücret artışı ile birlikte 2016 yılının ilk altı aylık dönemi için evde bakını yardımı muhtaçlık sının 606,96 TL'den 784.98 TL'ye çıkarılarak vatandaş lebine bir uygulamaya gidilmiştir. Yardım miktarının hesabında da daha objektif bir veri belirlenerek, (10.000) gösterge rakamı ile memur aylık katsayısının çarpımı sonucu bulunacak tutar (888,17) kadar aylık sosyal yardım yapılmaya başlanmıştır. Bu yardımda yapılan bir başka yenilik ise; muhtaçlık kriteri hesaplanırken hane İçinde birden fazla bakıma ihtiyacı olan engelli bulunması halinde, bakıma ihtiyacı olan birinci engelliden sonraki her bakıma ihtiyacı olan engellinin iki kişi olarak değerlendirilmesi suretiyle vatandaşlar lehine bir uygulamaya geçilmesidir.

Soru 2: Türk Medeni Kanunu hüküm[erine göre Sulh Hukuk Mahkemelerine açılan davalar neticesinde bir kişi vasi tayini seçilirken, niçin engelliler için ailede birden fazla kişi vasi tayin edilmemektedir? Bu durum engelli ailelerine güvenin olmadığını mı anlatmaktadır?

Cevap 2: Vasi tayini Sulh Hukuk Mahkemeleri tarafından yapılmaktadır. Uygulama tamamen mahkemelerce, Medeni Kanun hükümlerine göre yürütülmekte olup: vasi tayin edilecek kişiyi belirleme, ilgili mahkemenin takdirindedir. Türk Medeni Kanunu'nda vasi tayini İle İlgili hükümler tüm vatandaşıma ayrım gözetmeksizin uygulanmaktadır. Engelli vatandaşlarımızın durumunu dezavantajlı hale getirebilecek farklı bir uygulama mevzuatta almamaktadır.

Soru 3: 2014 ve 2015 yıllarında engelliler için ortalama geliri 286 TL'yi geçen kaç vatandaşımızın maaşları kesilmiştir?

Cevap 3: 2014 yılında muhtaçlık sınırı; I Ocak 2014 tarihleri 255,22 TL, 1 Temmuz 2014-31 Aralık 2014 tarihleri arasında 270,23 TL'dir. 2015 yılında muhtaçlık sınırı; ı ocak 2015-30 Haziran 2015 tarihleri arasında 286,32 TL, 1 Temmuz 2015-31 Aralık 2015 tarihleri arasında 303,48 TL'dir. 2022 sayılı Kanun gereği "muhtaç olmama” nedeniyle aylığı kesilen kişilerin tablosu aşağıda yer almaktadır.

Engelli Aylığı Yıl kesilen kişi sayısı 2014 yılında 24,115 2015 yılında 30,617.

23.05.2016 - haberdenizli.com